Poruchy učení - dysgrafie, dyslexie a jiné (Ordinace.cz)

N ástup dítěte do školy je jedním z velmi důležitých okamžiků. Požadavky na dítě, které touží po úspěchu a ocenění, se s nástupem do školy zvyšují a ne vždy se očekávaný úspěch dostaví. Jednou z možných příčin potíží dítěte může být některá ze specifických poruch učení.

Mezi nejznámější specifické poruchy učení patří:

Dyslexie

Dyslexie je nejčastěji  se vyskytující porucha učení. Jedná se o poruchu schopnosti naučit se číst běžnými metodami, či potíže s porozuměním čtenému textu při běžné inteligenci dítěte. Takovéto dítě nebo dospělý stižený dyslexií mívá potíže s čtením dlouhých textů, pochopením smyslu textu při znalosti písmen. Postižen je celý čtenářský výkon, tedy rychlost, správnost, technika čtení, porozumění textu.

Projevy dyslexie
  • čtení je pomalé
  • dítě nerozumí textu ať už čtenému nahlas nebo potichu
  • při čtení dítě vynechává slova
  • dítě nerozeznává (nebo špatně rozeznává) některé hlásky nebo krátká slova a zaměňuje je s jinými
  • dítě má omezenou aktivní slovní zásobu

Dysgrafie

Dysgrafie je specifická porucha učení, postihující zejména schopnost napodobit tvar písmen a řazení písmen. Dítě si nepamatuje tvary písmen, zaměňuje tvarově podobná písmena, písmo je neuspořádané, těžkopádné, neobratné. Žáci postižení touto poruchou se dlouho nemohou naučit dodržení výšky písma. Píší pomalu, namáhavě, často u nich zjišťujeme chybné držení psacího náčiní. Přílišné soustředění na grafickou stránku písemného projevu často způsobuje neschopnost soustředit se na pravopisné projevy.

Dysgrafie je způsobena především nedostatky v oblastech hrubé a jemné motoriky, pohybové koordinace, celkové organizace organismu, zrakové a pohybové paměti, pozornosti, prostorové orientace, poruchou koordinace systémů, které zajišťují převod sluchového nebo zrakového vjemu do grafické podoby.

Postupy vedoucí ke zlepšení této poruchy zahrnují rozvíjení hrubé a jemné motoriky, správné provádění uvolňovacích cviků, předcházení nesprávným návykům při držení psací potřeby i chybnému tvarování písmen. Psaní písmen by mělo následovat až po dostatečné přípravě.

Dysortografie

Jedná se o specifickou poruchu pravopisu, při níž lze u dětí pozorovat záměnu tvarově podobných písmen, zvukově blízkých hlásek či znělosti. Dítě sice umí gramatickou poučku odříkat, ale neumí ji použít v písemné podobě. Tato porucha často souvisí s dyslexií a dysgrafií.

Dyskalkulie

Dyskalkulie je porucha matematických schopností. Takto postižení jedinci zaměňují číslice, nedokáží provádět správně matematické operace, mají problém s orientací v prostoru apod. Tyto nedostatky pak nelze vysvětlit sníženou inteligencí či nevhodným způsobem výuky základních matematických dovedností.

Dyspraxie

Dyspraxie je specifická vývojová porucha motorických funkcí u dítěte. Porucha je definována jako postižení nebo nezralost v plánování a organizaci pohybů, která vede k připojeným obtížím v jazyce, vnímání a myšlení. Dítě s dyspraxií vykazuje rozdíl mezi pohybovými schopnostmi a věkem. Hrubá motorika je ve vývoji opožděná a dítě má problémy v nápodobě viděných pohybů. Následně si obtížně osvojuje úkoly vyžadující jemnou motoriku.

Takovéto dítě bývá často okolím označováno jako neobratné, nemotorné či nešikovné. Projevy mohou být různé. Neobratnost dítěte se manifestuje v oblasti sebeobsluhy tj. při oblékání, obouvání, stolování, rovněž se objevuje nemotornost při psaní a výtvarných činnostech. V řeči dítěte můžeme pozorovat horší srozumitelnost a obtíže zejména při vyslovování artikulačně náročnějších hlásek. Častý je také tzv. motorický neklid, dítě neposedí, vrtí se, pohyby jsou nekoordinované. Pro děti s dyspraxií jsou obvykle společné pocity méněcennosti, nepochopení okolím, osamění, bezmoci, z toho často vyplývají sekundární poruchy chování, kterými se takové dítě snaží na sebe upozornit.   

Krom těchto poruch bývá uváděna také dysmúzie (snížený smysl pro hudbu, neschopnost zapamatování si a reprodukování hudby, melodie a rytmu a dyspinxie, porucha kreslení, úroveň kresby je nízká.

Doporučení pro rodiče žáků se specifickými vývojovými poruchami učení:

  • pročtěte si důkladně doporučení pedagogicko-psychologické poradny
  • věnujte se s dítětem domácí přípravě kratší dobu, ale pravidelně (při delším nárazovém učení dítě neudrží pozornost)
  • buďte důslední
  • spolupracujte s vyučujícími
  • povzbuzujte dítě, nenechte se odradit případným neúspěchem

Ordinace.cz


 
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s jejich použitím.
Více informací o používání cookies se dozvíte v tomto článku.